Za śmieci zapłacimy więcej - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Za śmieci zapłacimy więcej

Na wiosnę Zabrze czeka nowy przetarg na odbiór  i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Obojętnie, kto go wygra, jedno jest pewne – może być znacznie drożej niż obecnie. Jak obecnie wygląda odbiór śmieci w Zabrzu, ile mieszkańcy ich produkują, no i co z tą segregacją? Odpowiada Barbara Chamiga, naczelnik Wydziału Gospodarowania Odpadami Komunalnymi Urzędu Miejskiego.

Do kiedy obowiązuje obecna umowa z firmą FCC, również prowadzącą Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej?

Obecny przetarg obowiązuje do końca marca przyszłego roku. Procedura, związana z ogłoszeniem nowego przetargu, ruszy jesienią, prawdopodobnie we wrześniu lub w październiku. Gmina jest zobowiązana do zachowania konkurencyjności, więc prawdopodobnie, jak ostatnim razem, miasto będzie podzielone na część północną i południową, a przetarg będzie prowadzony dla każdej części osobno. Zmieni się też prawdopodobnie sposób rozliczania z firmą, która wygra przetarg – nie będzie to, jak obecnie, ryczałt, tylko zapłata za każdą tonę faktycznie odebranych i zagospodarowanych odpadów. W nowelizacji ustawy miał być też podział na odbiór odpadów i ich zagospodarowanie, ale ostatecznie na razie wycofano się z tego. Taki przetarg byłby za bardzo rozciągnięty w czasie – najpierw trzeba by przeprowadzić postępowanie na zagospodarowanie odpadów, a dopiero potem na ich odbiór, żeby wykonawca wiedział, dokąd trzeba te śmieci wozić i jakie wiążą się z tym koszty.

Z tego, wynika jedno – na razie faworytem jest FCC.

W pewnym sensie na razie może tak być. Widać to było w ostatnim przetargu. Konkurencyjna oferta była o kilkadziesiąt milionów złotych droższa, bo firma była z Jaworzna. A jednym z głównych kosztów tej działalności jest transport, przewóz odpadów. Proszę zobaczyć, paradoksalnie fakt, że wysypisko i Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych są w środku miasta, wpływa na mniejsze  koszty, a więc i na niższą cenę – koszty transportu z całego miasta są niższe, niż gdyby instalacja była np. w Katowicach, to 25 km dojazdu w jedna stronę.

Ale w przyszłym roku i tak musimy przygotować się na podwyżkę.

Zapewne tak, bo wszystkie składowe ostatecznej ceny wzrosły. W poprzednim przetargu zakładano, że tona zagospodarowania odpadów zmieszanych to średnio koszt 270 zł. Dziś ta cena dochodzi do 400 zł. Więc drożej będzie na pewno, ważne jednak – o ile? Obecnie tzw. podatek śmieciowy wynosi w Zabrzu 12 zł od osoby segregującej i 20 zł za brak segregacji Warto podkreślić, że obecne ceny, w stosunku do liczby oferowanych usług mamy naprawdę bardzo dobre. W wielu okolicznych miastach mieszkańcy, przy gorszej jakości dodatkowych usług, już teraz płacą 20 –22 zł (jeśli chodzi o okoliczne, bo w innych miastach w Polsce ceny bywają znacznie wyższe) za śmieci posegregowane.

Jakiej podwyżki się spodziewacie? 50% to chyba minimum?

Na razie tego nie wiemy, ale widzimy po okolicznych miastach, że ceny w przetargach rosną obecnie o kilkadziesiąt procent.

A do tego nowelizacja ustawy zakłada przymus segregacji, co zmniejszy przychody.

Dokładnie tak. Dotąd część mieszkańców – około 17% – deklarowała, że segregować nie będzie, przez co płacili drożej. Mieliśmy też możliwość przeprowadzenia procedury administracyjnej i naliczania wyższych opłat od mieszkańców, którzy deklarowali segregację, ale tego nie robili. Teraz tego nie będzie. Gmina będzie mogła naliczyć wyższe opłaty za okres bez segregacji, ale zaraz potem mieszkaniec będzie znowu zobowiązany do segregowania.

Inna zmiana to promocja kompostowania bioodpadów.

Tak, ale niestety tylko dla domków jednorodzinnych  Jeśli wspólnota chce mieć swój kompostownik, ma ku temu warunki i miejsce, to czemu nie wesprzeć jej w tych działaniach?

Ile zabrzanie produkują obecnie odpadów?

Z roku na rok – coraz więcej. Łączna masa odebranych odpadów komunalnych w 2018 roku to 63 138 ton, w tym jest 36 tys. ton odpadów zmieszanych. Każdy z nas wyprodukował 397 kg śmieci. Dla porównania średnia wojewódzka to 352 kg. Ale tak jest zawsze – mniej śmieci powstaje w gminach wiejskich, co obniża średnią dla całego Śląska. Niestety jest tak, że im bogatsza społeczność, tym produkuje więcej śmieci. To w miastach więcej się remontuje, kupuje ubrań, więcej kupuje i zamawia jedzenia. Ale pozytywne jest to, że w tej masie śmieci wolniej rośnie procent odpadów zmieszanych, co znaczy, że ludzie więcej segregują. Osiągnęliśmy już łącznie poziom 42%, w tym 9% pochodzi dzięki doliczeniu uzysków ze skupów złomu. Wymagany ustawowy poziom w ubiegłym roku wynosił 30%. Ale już w 2020 roku powinno być to 50%. Na ten poziom musimy jeszcze popracować.basia2

Czy w nowelizacji ustawy są jeszcze jakieś zmiany, które mogą nas zaskoczyć?

Jedną z nich jest kara grzywny dla osób, które nie złożą deklaracji, związanej ze śmieciami. Są mieszkańcy, których przez całe miesiące nie można do tego zmusić lub zaniżają dane w deklaracjach.

Ale na czym ten problem polega? Nie wystarczy, że dana osoba jest zameldowana w Zabrzu, by musiała płacić ten podatek?

No właśnie nie. Ona musi tam faktycznie mieszkać. Zdarza się np., że ktoś sprowadza się ktoś do nowego domu, składa deklarację. Ale ma żonę i dwoje dzieci, za których deklaracji nie wypełnił. I wmawia nam, że reszta rodziny tu nie mieszka, tylko w innym mieście, np. u mamy. W niektórych wypadkach trzeba to wręcz udowadniać w Samorządowym Kolegium Odwoławczym lub nawet w sądzie. Jest w Zabrzu budynek, w którym różnica między liczbą zameldowanych a liczbą mieszkańców, którzy złożyli deklaracje, wynosi kilkadziesiąt osób! Do tego nie zawsze zarządcy chcą z nami efektywnie współpracować w tym temacie.

Obecnie mieszkańcy czekają niecierpliwie na zakończenie inwestycji firmy FCC, która ma zlikwidować smród w centrum miasta.

Inwestycja się toczy, ale mój wydział jej nie nadzoruje. Liczę jednak, że dzięki niej problem smrodu, też przecież związany ze śmieciami, zostanie raz na zawsze rozwiązany.

Fajną nowością, którą zaproponowaliście mieszkańcom, jest aplikacja EcoHarmonogram. Proszę powiedzieć o niej kilka słów.

To rzeczywiście przydatna aplikacja dla mieszkańców, w którą wpisuje się adres i dostaje się informację o terminach odbioru poszczególnych rodzajów odpadów, śmieci wielkogabarytowych, można też tą drogą zgłaszać uwagi itd. Aplikacja na bieżąco się aktualizuje i wprowadza zmiany harmonogramu. Bardzo dobra rzecz. Wierzę, że wkrótce mieszkańcy będą z niej masowo korzystać.

Dziękuję za rozmowę.

DARIUSZ CHROST


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud